fredag 17 juni 2011

Världens godaste muffins

Hej
Poppy här. Idag ska jag visa receptet på mina favoritmuffins. Jag äälsskaaar choklad, så det är såklart chokladmuffins. Jag (och mamma) har hittat receptet i Leilas bok. Om ni inte tycker om så stark choklad så kan ni ta hälften av kakao och ta lite mer mjöl. HÄR ÄR VÄRLDENS GODASTE KLADDKAKSMUFFINS!!!

ca 16 muffins
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gr smör
1/2 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gr mörk choklad 70%

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt
  3. Smält smöret, häll i sirap och olja och blanda det med äggsmeten
  4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och blanda försiktigt ner i smeten
  5. Hacka chokladen och smält den. Blanda i smeten
  6. Sätt pappersformar i en muffinsplåt (jag tog fina blommiga) och fyll formarna till 2/3
  7. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. De sjunker ihop när man tar ut dom ur ugnen.
  8. Lägg på grädde och färska bär när de blivit kalla
Hoppas ni tycker om dom!
Vi ses, kram Poppy

1 kommentar:

  1. Mums! De där såg goda ut! På söndag kommer jag ut till ön så vänligen spara en till mig och min mamma, tack. :-D

    SvaraRadera